Wednesday 13.11

8.30 – 9.15, Aula Magna
KEYNOTE
Sue Roffey, Exeter University
Relationships and social capital at school

9.15 – 9.45
COFFEE BREAK

9.45 – 11.00
PARALLEL SESSIONS

  • SESSION 5 (Italian), Sala conferenze
    • Parola A., Marcionetti J., Donsì L., Not in Education, Employment or Training: transizione all’età adulta, pianificazione del futuro e ricadute sulla salute nel contesto italiano
    • Petrucci F., Marcionetti J., Castelli L., Impatto delle dimensioni dell’istituto scolastico sul benessere dei preadolescenti
    • Raccanello D., Vicentini G., Loderer K., Burro R., Benessere psicologico nella transizione tra scuola primaria e secondaria: un contributo alla validazione italiana della School-Related Well-Being Scale usando il modello di Rasch
  • SESSION 6 (English), room A120
    • Castelli L., Di Martino P., Panero M., Sbaragli S., Evolution of preservice primary teachers’ attitudes towards mathematics and its teaching
    • Barrett H., Hevey D., O’Connor H., Examining the effectiveness of peer-led heartfulness meditation on secondary school students’ mental well-being, emotion regulation and mindfulness
    • Lucciarini E., Gay P., Bressoud N., Swiss High School student’s perception of five minutes’ mindfulness meditations at the beginning of their 45 minutes’ lesson
    • Marciano L., Camerini A.-L., Screen time, sleep, and physical activity: associations with academic achievement among Swiss students

11.00 – 11.15
SHORT BREAK

11.15 – 12.30
PARALLEL SESSIONS

  • SESSION 7 (Italian), Sala conferenze
    • Batini F. e Bartolucci M., La promozione del benessere scolastico e l’empowerment cognitivo degli studenti attraverso la lettura ad alta voce: una sperimentazione nazionale
    • Brandao De Souza C., Pasini M., Intelligenza Emotiva e creatività a scuola
    • Vicentini G., Rocca E., Barnaba V., Dal Corso E., Burro R., Raccanello D., Uno studio pilota su Prevenzione Emotiva e Terremoti nella scuola primaria (progetto PrEmT): come potenziare le strategie di regolazione delle emozioni
    • Carelli E., Lizzori A., Zanetti M. A., Alto potenziale cognitivo e sviluppo socio emotivo: un percorso di supporto in ambito scolastico
  • SESSION 8 (English), room A120
    • Buonomo I., Benevene P., Fiorilli C., Health and motivation in school-principals: the gender effect
    • Gordon A. L., Teachers’ well-being, self-actualisation and job satisfaction: exploring the realities of early career teachers’ experiences through creative writing
    • Van Droogenbroeck F., Spruyt B., The teacher burnout illusion – Can schools actually do something to help?
    • Maas J., Schoch S., Scholz U., Rackow P., Schüler J., Wegner M., Keller R., The association between teachers’ perceived time pressure and emotional exhaustion and the role of school leaders’ social support: findings of a longitudinal study

12.30 – 13.45
LUNCH

13.45 – 14.00, Aula Magna
INSTITUTIONAL GREETINGS
Franco Gervasoni, General Director SUPSI

14.00 – 14.45, Aula Magna
KEYNOTE
Franco Fraccaroli, Università degli Studi di Trento
Capitale psicologico, motivazione e academic self. Quale influenza su comportamenti, atteggiamenti e prestazione degli studenti
(Psychological capital, motivation and academic self. What influence on student behaviors, attitudes and performance)
Language: Italian with translation into English

14.45 – 15.15
POSTER SESSION AND COFFEE BREAK

  • Addimando L., Work engagement e pratiche didattiche nella scuola dell’obbligo: uno studio sull’insegnamento dei docenti in Ticino.
  • Diagne D., Factors affecting teachers’ job satisfaction: does money matter?
  • Gay P., Bressoud N., Lucciarini E., Gomez J.-M., Rime J., Samson A. C., What are the functions of positive emotions in fostering school engagement in primary school (and how to deal with it)?
  • Gay P., Genoud P. A., Which emotional skills should a teacher develop to last in the long run? Relations between well-being, burnout and emotional intelligence in a sample of 202 primary school teachers.
  • Genoud P. A., Dessibourg M., Gay P., Stress on board the educational ship: how can we prevent students from emotionally drowning?
  • Iorio I., Ambrosetti A., Percezione degli studenti del burnout lavorativo dei docenti: validazione della scala
  • Montuori S., La Motta R., Zanetti M. A., Modello interdisciplinare STIMA: valorizzare il potenziale cognitivo e le competenze socio-emotive a scuola.
  • Zambianchi M., Ampliando il concetto di educazione: il modello Life Skill Education applicato alla Terza Età come risorsa efficace per l’invecchiamento positivo. Un progetto di ricerca-azione partecipata
  • Zanetti M. A., Sparaciari S., Progetto “B.I.C.: BENESSERE IN CLASSE”: proposta nelle scuole di attività per promuovere il benessere e lo sviluppo socioemotivo.

15.15 – 16.45, Aula Magna
SYMPOSIUM

  • Jonas Masdonati, Université de Lausanne
    Alla ricerca di un lavoro dignitoso: l’influenza dei sistemi educativi sulla qualità della transizione formazione-impiego
    (Looking for a decent work: The influence of education systems on the quality of the transition from school to work)
    Language: Italian with translation into English
  • Laura Nota, Università degli Studi di Padova
    Traiettorie per progettare il futuro in modo inclusivo e sostenibile
    (Trajectories for designing the future in an inclusive and sustainable way)
    Language: Italian with translation into English
  • Michael Pluess, Queen Mary University of London
    The importance of the environment for the well-being of sensitive children

16.45 – 17.00
SHORT BREAK

17.00 – 18. 00, Aula Magna
SYMPOSIUM DISCUSSION
Emanuele Berger, Dipartimento dell’educazione della cultura e dello sport, Cantone Ticino
Sara Santilli, Università degli Studi di Padova
Language: Italian with translation into English

19.30
SOCIAL EVENT